あなたの未来へ――― その日をつくろう 六浦で

今、日本の子どもたちの学習方法に改革が唱えられています。グローバル化が進み、海外に限らず日本国内でも外国人との協働が当たり前となる近未来を眺めれば当然のことです。

定型的な知識と定型的な技能を用いて問題を解決して行くことへの習熟が学習と呼ばれたこれまでの日本式は万能ではなくなります。それだけではこれからのニーズに不足するでしょう。

知識の習得を否定しているのではありません。知識がなければ、問題を解決することや危険を回避することもできません。しかし、たくさんの知識を持っていても、使い方を知らなければ無意味です。また、解決する動機、すなわち「気づき」がなければ知識を適切に使えません。さらには、知識を共有して協働して解決をするためのコミュニケーション能力がなければ、問題を解決できません。

学ぶということは、学んできた知識や経験的な知識と新たに学ぶ知識を再構成して、使える知識や技術に変えて行くことです。同時に、他人からの指示を待たずに、あなたが主体的に、新たな課題を見出しそれを解決してゆくロードマップを持つことです。2015年からの六浦の「Go! Global」は、新しい学びのための「気づき」のプログラムです。

校長 黒畑 勝男

校長挨拶
Your Gateway to the Future
―――― Let’s make a day of it with Mutsuura

Now is a time of reform in Japanese education. As globalization progresses, it is inevitable that, in the near future, cooperation between Japanese and those from other countries and cultures will become commonplace, both inside and outside Japan.

Traditional Japanese education, which emphasizes problem-solving through the use of routine skills and fixed knowledge, will come to a point where it no longer meets the actual needs of students.

That is not to say that there is no place for the acquisition of knowledge. Without knowledge, it is not possible to solve problems or to avoid dangers. However, even a great deal of knowledge is useless if one does not know how to use it, and, furthermore, without the proper motivation for undertaking to solve a problem, that is to say awareness, it is not possible to put one’s knowledge to use appropriately. Also, it is just as impossible to solve problems without the communication skills necessary for the sharing of knowledge and for effective cooperation.

Learning is about taking the knowledge and experience one already has and combining those things with new knowledge in order to create knowledge and skills that we can use. At the same time, it is about obtaining a roadmap to guide one in the independent discovery of new challenges and meeting them without the need for directions from others. ‘Go! Global’ is a series of programs at Mutsuura since 2015 that endeavor to raise students’ awareness so that they may succeed in this new learning environment.

K. Kurohata –Principal-

校長挨拶