新しい時代へ備える

10~20年後を想像します。
日本は人口縮小社会へまっしぐらです。1年間に70万人以上で縮小していきます。すでにそうですが、生産年齢人口の減少による雇用のグローバル化がさらに進みます。外国の人々の日本の社会への参画と貢献への期待がますます高まります。
一方、発達するAI・生成AIとの協働やDX化で業務効率化が進みます。ロボットも社会の隅々で活躍し、あらゆる業務で生産性が向上しているでしょう。「ICT化」も「IoT化」も死語になっているでしょう。今ある仕事も変化している。無くなる職業もあり、新しく生まれる職業もある。e-commerceの浸透で街並みも変わっているでしょう。
人口の減少と国内グローバル化、そしてDXとAI、ロボット化。想像すら難しい未来の到来。中高生は未来を見据え、社会の変容と向き合い、どう生きるかを考えることが重要です。それは、何をどのように学ぶのか、学び方の問い直しにも繋がる重要なことです。

重要とする理由を2つの観点から述べたいと思います。
1つ目は、国内グローバル化は雇用環境の変化に直結するという観点です。日本の生産年齢人口の減少と国内グローバル化への備えが重要です。DX化やロボット化が進んでも、労働力が不足する分野では人材、就労者の国際化が加速します。日本政府は、国際化を徐々に平和裏に進めようとしてきています。
流れは2008年の「留学生受け入れ30万人計画」からです。留学生が30万人を超えた2019年、留学修了者が即戦力の「中核人材」として国内就職が容易にできるよう、入管法(出入国管理法)が改正されました。2023年、「高度外国人材」に関する入管法も改正され、家族帯同での国内在留の無期限化が実質的に可能になりました。2024年に技能実習制度の廃止で、「特定技能1、2号」が創設。2号は在留年限の上限が無く、家族帯同も認められるようになりました。
また2024年には、留学生受け入れに「40万人」という目標が示されました。今年2025年2月の政府の発表では、日本の研究力や産業競争力の向上につなぐことを目的に、2025年度は理工系人材の多いインドから優秀な270人を招聘(一人年間300万円支給)するという計画があります。
直近の入管法の改正では、2025年1月1日の「外国人起業活動促進事業」があります。全国で施行されました。日本国内で起業を目指す外国人を対象に「スタートアップビザ」の発給が始まりました。資金や事業所などの準備のために2年間の滞在が認められるようになりました。
外国からの人々の社会参画に期待する政策が冷静に進められてきています。この5、6年の一連の法改正で、共生し協働する社会の礎がつくられたと感じます。未来から眺めれば、この時代が「令和の開国」のときだったと呼べるかもしれません。
2つ目は、未来に向けて準備する力の観点です。子どもたちは、DXとAIの浸透、ロボット化がはるかに進む未来に生きます。DX、生成AIやロボットがもたらす効率化と合理化によって、これまで当たり前だった人間の力に依る結果としての多様性が薄まることも考えられます。すでに生成AIの利用による学習上の弊害が論じられ始めていますが、生成AIが取り巻く社会に進んで行く子どもたちへの教育を考えるとき、社会にとってもこれまで以上に、人の「主体性」の育成が重要になるでしょう。
「主体性」という言葉は、いまの新しい学習指導用要領の中では「合い言葉」のように語られ耳タコの状態になるほどです。でも、「主体性」とは、決して態度や姿勢の特徴を表面的に表す言葉ではありません。作業における高い効率や合理性を求めて生成AIを活用し始めた昨今、「主体性」は対極的に明確に現れた重要な「力」です。
2013年に発表の論文『雇用の未来』の中で、「アメリカでは約5割の仕事(雇用)がAIによって代わられる」と論じたオックスフォード大学のマイケル・オズボーン博士*1は、10年後の2023年に朝日新聞と日本経済新聞のインタビューを受けました。その中でAIの知能と人間の知能について述べています。そのおおよそは、
―――現在また当面はAIの知能は大量のデータの中から現実の世界に関係性で拾い上げたものを回答するというもので、大量のデータの中からある要素や事実をまとめるには長けている。一方で、人間はAIのように大量の情報や知識を吸収することはできないが、現実の生活の中では、人間はいま問題にしている事柄と直接的には関係の無いようなこととの中からも学習をし、答えを予想する訓練を受けている。人間は、いわゆる「暗黙知」というものを身に着けていく。「暗黙知」は膨大なデータの中からある種の関係性をたどって答えを出すAIが持たない手法である。その「暗黙知」の力が人間の優位性である。「AIに置き換えられない作業が人間の仕事として残っていく」。「創造性と社会的知性に関しては、当面は人間が優位を保つ。―――
暗黙知の優位性、創造性と社会的知性は、どうしたら獲得できるのかということが重要な点でしょう。
また、慶應義塾大学の教授で日本人工知能学会の会長の 栗原 聡博士*2は、著書の『AIにはできない』の中で、AIと人間の違いを述べています。著書の前半のおおよそは、
―――Chat GPTを代表とする生成AIの主たる役割と用途は、『圧倒的な効率化』という面である。人が苦手な部分や仕事をAIや生成AIに積極的にさせるべきである。しかし生成AIによる効率化自体は何か新しいことを生み出すことでも先に進むためのプロセスでもない。生成AIは人間の創造的作業をサポートするための道具として大きく役立つが、現在の生成AIには、人間のように「どうなるか分からないけれどやってみる」という「自律性」はない。自律性が無く自分で決めて動くことができないから、創造性を発揮することはできない。AIは人間の「新しいものを生み出す」作業には貢献するが、AIが自分で「新しいものを生み出す」のではない。―――
自律性と創造性。では、創造性に繋がる自律性はどうしたら育めるのでしょう。

栗原博士の説く『どうなるか分からないけれどやってみる』という「自律性」とは、「律」が字義的には何かを決めて動くという意味から、自分で決めて動くということ・・・すると、その行動における意思の決定は何に依るのか、依拠するものは何なのか、ということになります。先に引用したオズボーン博士の「暗黙知」や「創造性と社会的知性」と深いところで繋がるだろうと推測ができます。
これまでの経験や学びと、新たに得るいろいろな情報の中から何らかの自律的な判断や決定をする。ある行動の決断が暗黙知による自律的判断への働きかけであることがよくあるのは、日常の生活でも経験的に感じます。それが創造性にも繋がる…。
専門家の2人の博士の論からAIと人間の知能の違いが明確です。そして深いところで共通することは、AI・生成AIによる回答がいたるところに渦巻く未来の社会で求められる人間の力は、AI・生成AIにできないことで発揮する力です。人間が、そこから何かをあらたに創造する力、生み出す力、イノベーションへの力です。
未来社会に対しては、誰もがアクセスできるAI・生成AIの回答に頼るだけになってしまえば、人としての個性や固有性を喪失する危険性があります。データや回答を元にして新しいものを打ち立てる創造力、イノベーションする力が大事で、それが主体性です。未来に生きていく子どもたちには、様々な学習と活動の中から、のびのびと屈託なく個性を発揮するための「暗黙知」の力、「自律性」の力を導くことがいっそう重要でしょう。

中高生が社会で活躍する10、20年後の社会に必要な力の種をどのように育むのか。創立70周年を経て改革12年目の六浦中・高は再度、教育の改革とマインド・セットにブーストをかけます。
ただし、教育と学びの根底の理念は、「隣人愛」を深く理解し平和を創る人を育てることです。変わらぬ真理に立ち、変わるものへの対応力をつける。アカデミック・スキルの基礎を多面的にまた合理的に習得し、そしてより実学的に「学びを社会に繋ぎ、学びを未来に結ぶ」。未来に繋がる教育に邁進します。

*1 マイケル・オズボーン博士のインタビューへの回答のおおよそは、インターネット記事「AI時代の働き方 オックスフォード大教授「失業増は避けられる」」(2023年9月7日朝日新聞)、「生成AIブームはこの後どうなる?オックスフォード大のオズボーン氏が語る将来」(日経クロステック2023年12月13日)からの抜粋引用。
*2 『AIにはできない――人工知能研究者が正しく伝える限界と可能性』栗原 聡 著(2024年11月08日 角川新書)

校長 黒畑 勝男

校長挨拶
Preparing for a New Era

Imagine 10 to 20 years from now. Japan is heading straight for a shrinking population at a rate of more than 700,000 people per year. With the decline in the working-age population, expectations and needs for foreigners to participate in and contribute to Japanese society will increase. As is already the case, domestic globalization of employment will steadily progress.

On the other hand, collaboration with developing AI and generative AI and digital transformation will advance work efficiency. Robots will also be active in every corner of society, and productivity will improve in all work. “ICT” and “IoT” will become obsolete. Existing jobs will also change. Some jobs will disappear, and new jobs will be created. The spread of e-commerce will change the cityscape.

The decline in the working-age population, which is beginning to be called the country’s population loss, and domestic globalization, as well as digital transformation, AI, and robotization: the arrival of a future that is difficult to even imagine. It is now important for junior and senior high school students to look to the future, face the changes in society, and think about how they want to live and what and how they want to learn.

I would like to explain why this is important from two perspectives.
The first is to prepare for the decline in Japan’s working-age population and domestic globalization. Even as digital transformation and robotization progress, the internationalization of human resources and workers will accelerate in fields where there is a labor shortage. The Japanese government has been trying to gradually and peacefully advance internationalization.
The trend began with the “Plan to Accept 300,000 International Students” in 2008. In 2019, when the number of international students exceeded 300,000, the Immigration Control Act (Immigration Management Act) was revised to make it easier for those who have completed their studies to find domestic employment as “core human resources” who can immediately put their work into practice. In 2023, the Immigration Control Act regarding “highly skilled foreign human resources” was also revised, making it practically possible to allow indefinite stay in Japan with family members. With the abolition of the Technical Intern Training Program in 2024, “Specified Skills 1 and 2” were created. There is no upper limit on the period of stay for 2, and family members are now allowed to accompany the students.
In 2024, a goal of “400,000” was set for accepting international students. In a government announcement in February 2025, the government plans to invite 270 outstanding people from India, which has a large number of science and technology talent, in 2025 (each person will receive 3 million yen per year), with the aim of improving Japan’s research capabilities and industrial competitiveness.

The most recent amendment to the Immigration Control Act is the “Foreign Entrepreneurial Activity Promotion Project” that will take effect on January 1, 2025. It has been implemented nationwide. “Startup visas” have begun to be issued to foreigners who aim to start businesses in Japan. They are now allowed to stay for two years to prepare funds, business locations, etc. Legal amendments based on the expectations of foreigners and policies based on them have been calmly implemented.

The second point is that our children will live in a future where DX and AI have penetrated and robotization has progressed far beyond our current state. It is possible that the efficiency and rationalization brought about by DX, generative AI, and robots will weaken the diversity that was previously taken for granted as a result of human power. The adverse effects of generative AI on learning have already begun to be discussed, but when considering the education of children who will move into a society surrounded by generative AI, it is important to foster “autonomy.”

The word “autonomy” has become a catchphrase in the new teaching guidelines, so much so that it has become a familiar word. However, “autonomy” is by no means a word that superficially describes the characteristics of an attitude or posture. In recent years, when generative AI has begun to be used in pursuit of high efficiency and rationality in work, “autonomy” is an important point that has clearly emerged in contrast.

In his 2013 paper “The Future of Employment,” Dr. Michael Osborne of Oxford University argued that “about 50% of jobs (employment) in the United States will be replaced by AI,” and was interviewed by the Asahi Shimbun and the Nihon Keizai Shimbun 1 in 2023, 10 years later. In the paper, he spoke about AI intelligence and human intelligence. Roughly speaking,
–Currently, and for the time being, AI intelligence is able to answer questions by picking up relationships with the real world from large amounts of data, and is good at compiling certain elements and facts from large amounts of data. On the other hand, humans cannot absorb large amounts of information and knowledge like AI can, but in real life, humans are trained to learn and predict answers from things that are not directly related to the issue at hand. Humans acquire what is known as “tacit knowledge.” “Tacit knowledge” is a technique that AI, which finds answers by tracing certain relationships from large amounts of data, does not possess. The power of this “tacit knowledge” is what gives humans an advantage. “Tasks that cannot be replaced by AI will remain as human jobs.” “When it comes to creativity and social intelligence, humans will maintain their superiority for the time being.”

In addition, Dr. Satoshi Kurihara, professor at Keio University’s Faculty of Science and Technology and president of the Japanese Society for Artificial Intelligence, describes the differences between AI and humans in his book “AI Can’t Do It.” It goes roughly as follows:

The main role and use of generative AI, represented by Chat GPT, is “overwhelming efficiency.” AI or generative AI should be proactively tasked with the parts and tasks that humans are weak at. However, the efficiency achieved by generative AI is not the creation of something new, nor is it a process for moving forward. Generative AI is extremely useful as a tool to support human creative work, but current generative AI does not have the “autonomy” of humans, who “try things even though we don’t know what will happen.” Since it lacks autonomy and cannot make decisions and act on its own, it cannot demonstrate creativity. AI contributes to humans’ work of “creating new things,” but it does not “create new things” by itself. ―――

Now, the “autonomy” that Dr. Kurihara talks about, “I don’t know what will happen, but I’ll try it,” is about making decisions and acting on your own, since “law” literally means deciding something and acting on it… so what does the decision-making in that action depend on, what is it based on? We can assume that this is deeply connected to Dr. Osborn’s “tacit knowledge” quoted earlier.
We make some kind of autonomous judgment or decision from our past experiences and learning, and from various newly acquired information. We can feel from experience in our daily lives that decisions about actions are often influenced by tacit knowledge to make autonomous judgments. This also leads to creativity.
The difference between AI and human intelligence is clear from the arguments of these two expert doctors. And what they have in common deeply is that the human power required in a future society where answers from AI and generative AI are swirling everywhere is the power to demonstrate what AI and generative AI cannot do. It is the power that humans can create something new from. It is the power to create, the power to innovate.
For the future society, there is a risk that individuality and uniqueness will be lost if we rely solely on the answers of AI and generative AI that anyone can access. What is important is the creativity and ability to innovate based on the answers. This is autonomy. It is not the answer itself that generative AI instantly brings out, but the ability to use the answer in the future. For children who will live in the future, it will be even more important to guide them to the power of “tacit knowledge” and the power of “autonomy” to freely and carefreely demonstrate their individuality from various learning and activities.

How do we nurture the seeds of the power that will be necessary for the society 10 or 20 years from now when junior and senior high school students will be active in society? After 70 years since its founding, Mutsuura Junior and Senior High School, in its 12th year of reform, will once again boost the reform of education. However, the underlying philosophy of education and learning is to nurture people who deeply understand “love for one’s neighbor” and create peace. Stand on unchanging truths and develop the ability to respond to changes. “Connect learning to society, connect learning to the future.” We will strive for education that connects to the future.

K. Kurohata -Principal-

校長挨拶